دانشگاه علوم پزشکی لرستان

دانشکده پرستاری دورود

واحد توسعه اموزش

معرفی دفتر توسعه

           

اشاعه فرهنگ آموزش و تسری اندیشه های نوآورانه به تمامی لایه های یک نظام دانشگاهی، مقوله بسیار مهمی می باشد. دفتر توسعه آموزش به عنوان کانون مجری سیاست های کلان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، نقش مهمی در تسریع نواندیشی و نوآوری در عرصه آموزش را دارد. به گونه ای که انتظار می رود در سایه ایفای این نقش، ارتباطی کامل و دو سویه میان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و دانشکده و بیمارستان ها، محقق شود. در همین راستا دفتر توسعه آموزش پرستاری دورود در سال 1397-1396 تاسیس گردید.

 دفتر توسعه آموزش با هدف ارتقا فرآیند یاددهی، یادگیری در دوره های آموزشی دانشکده متبوع و تربیت نیروی انسانی توانمند جهت ارائه بهترین خدمات به آحاد جامعه در چهار حیطه سازماندهی تعریف گردید.

این چهار حیطه عبارتند از:

  1. ارتقاء فعالیت های یاددهی، یادگیری در آموزش نظری و بالینی
  2. برنامه ریزی درسی
  3. توانمندسازی اساتید
  4. ارزشیابی دانشجو و استاد

 

شرح وظایف دفتر توسعه

ماده 1: وظایف کلی و ارتباطات سازمانی

ماده 2: وظایف اختصاصی در حیطه برنامه ریزی درسی

ماده 3: وظایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی

ماده 4: وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزیابی دانشجو

ماده 5: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد

ماده 6: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه

ماده 7: وظایف اختصاصی در حیطه پژوهشی در آموزش، دانش پژوهی و طرح های نوآورانه آموزشی

ماده 8: وظایف اختصاصی در حیطه آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو

ماده 9: وظایف اختصاصی در حیطه فعالیت های دانشجویی

ماده 10: وظایف اختصاصی در حیطه فناوری های آموزشی

 

 

مواد شرح وظایف دفتر توسعه آموزش

ماده 1: وظایف کلی و ارتباطات سازمانی

  1. طراحی و تدوین ساختار سازمانی عملیاتی مورد نیاز برای تحقق شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات اعضای هیات علمی همکار و کارشناسان تمام وقت به معاون آموزشی دانشکده
  2. تعریف و راه اندازی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف(مانند آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو، ارزشیابی و سایر)
  3. تدوین برنامه عملیاتی منطبق بر شرح وظایف مصوب و ارائهآن برای تصویب در شورای آموزشی دانشکده به صورت سالانه
  4. تدوین شیوه نامه تعامل، همکاری و ارتباطات دفتر با مرکز مهارتهای بالینی دانشکده در صورت وجود
  5. شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای آموزشی دانشکده با حق رای به عنوان عضو دائم
  6. شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای پژوهشی دانشکده (به صورت ترجیحی)
  7. ارائه گزارش عملکرد به معاونت آموزشی دانشکده به صورت دوره ای
  8. ارائه گزارش عملکرد به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به صورت دوره ای

ماده 2: وظایف اختصاصی در حیطه برنامه ریزی درسی

  1. همکاری با مرکز مطالعات در طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی برای برنامه های در حال اجرا
  2. تدوین شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی(روش های یاددهی یادگیری، سازمان دهی محتوا، استراتژی های آموزشی، تدوین طرح دوره و طرح درس در کلیه عرصه های آموزشی، ارزشیابی و ...) و پایش و نظارت بر اجرا
  3. همکاری برای ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده در کلیه عرصه های آموزش(اعم از مرکز مهارت بالینی، آموزش های ارائه شده در مرکز آموزش مجازی، آموزش مداوم و ...)
  4. ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
  5. نظارت بر به کارگیری روش های یادگیری فعال در عرصه های آموزشی مرتبط

ماده 3: وظایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی

  1. همکاری با مرکز مطالعات برای طراحی شیوه نامه اجرای برنامه توانمندسازی آموزشی شامل نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره برای رده های مختلف اعضای هیات علمی و مدرسین غیرهیات علمی
  2. همکاری با مرکز مطالعات برای اجرای برنامه های توانمندسازی آموزشی برای رده های مختلف اعضای هیات علمی و مدرسین غیرهیات علمی
  3. ارائه مشاوره های آموزشی به اعضای هیات علمی
  4. انتشار رسانه های مرتبط با آموزش پزشکی

ماده 4: وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزیابی دانشجو

  1. تدوین شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو در کلیه مقاطع و عرصه های آموزشی و ابلاغ به گروه های آموزشی برای اجرا
  2. مشاوره و مشارکت در طراحی ابزارهای ارزشیابی دانشجو
  3. همکاری با مرکز مطالعات در نظارت و ارائه بازخورد بر پیاده سازی شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو

ماده 5: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد

  1. همکاری با مرکز مطالعات در اجرای نظام جامع ارزشیابی استاد
  2. نظارت و پیگیری تاثیر اجرای ارزشیابی استاد بر ارتقای عملکرد آموزشی

ماده 6: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه

  1. همکاری با مرکز مطالعات در طراحی نظام جامع ارزشیابی برنامه های آموزشی
  2. ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی برنامه های آموزشی، چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آن
  3. همکاری و مشاوره در اجرای اعتباربخشی(برنامه ای، موسسه ای و بیمارستانی)

ماده 7: وظایف اختصاصی در حیطه پژوهشی در آموزش، دانش پژوهی و طرح های نوآورانه آموزشی

  1. همکاری با مرکز مطالعات در تدوین شیوه نامه برای طرح های توسعه ای، فعالیت های نوآورانه آموزشی، دانش پژوهی آموزشی و پژوهش در آموزش
  2. همکاری با مرکز مطالعات در بسترسازی برای شرکت اعضای هیات علمی در جشنواره شهید مطهری دانشگاهی و کشوری

ماده 8: وظایف اختصاصی در حیطه آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو

  1. همکاری در استقرار و توسعه برنامه های آموزشی مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  2. توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  3. همکاری با مرکز مطالعات در طراحی و اجرای نظام ارزشیابی و پایش آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو

ماده 9: وظایف اختصاصی در حیطه فعالیت های دانشجویی

  1. راه اندازی، حمایت و نظارت بر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
  2. همکاری با مرکز مطالعات در توانمندسازی آموزشی اعضای کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
  3. همکاری و تسهیل فعالیت های دفتر استعداد درخشان

ماده 10: وظایف اختصاصی در حیطه فناوری های آموزشی

  1. همکاری با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در تدوین برنامه های توانمندسازی اساتید برای استفاده از فناوری های نوین آموزشی
  2. ارائه گزارش به مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه جهت پایش و نظارت بر نحوه به کارگیری فناوری های آموزشی در گروه های آموزشی
  3. نیازسنجی و اعلام نیازهای فناوری های آموزشی در گروه ها و بیمارستان های آموزشی به مرکز مطالعات توسعه آموزش دانشگاه

 

مدیریت دفتر توسعه

مسئول دفتر توسعه : خانم زهره نوراللهی

کارشناس دفتر توسعه :خانم رضوان کاویانی

 

شرح وظایف مسئول توسعه اموزش
•    
هماهنگی وبرگزاری جلسات دفتر توسعه آموش
•    
پیگیری مصوبات اجرایی کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی دفتر توسعه آموزش کمیته های دفتر توسعه اعم از (کمیته برنامه ریزی درسی، کمیته ارزشیابی، کمیته آموزش بالینی ،کمیته دانشجویی)
•    
ایجاد همکاری بین بخشی دفتر توسعه آموزش با گروه‌های آموزشی
•    
تظیم صورتجلسات کارگروه‌های دفتر توسعه آموزش
•    
پیگیری استانداردهای ابلاغی اعتبار بخشی(اعتبار بخشی برنامه ای و موسسه ای)
•    
انجام امورات اداری ارشیابی اساتید
•    
جمع آوری طرح درس ها جهت ارزیابی در کمیته برنامه ریی درسی
•    
جمع آوری بلوپرینت‌ها جهت ارزیابی در کمیته ارزشیابی و پایش آزمون
•    
صدور گواهی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی وتوانمندسای اساتید و دانشجویان
•    
سایر امور اداری محوله از سوی دانشکده و مدیر دفتر توسعه آموزش

 

 

شرح وظایف کارشناس توسعه:

  • حضوردر جلسات EDO و کمیته های EDO و تنظیم صورتجلسات مربوطه
  • تنظیم گزارش عملکر EDO درسه ماهه اول ، دوم ، سوم و چهارم سال
  • پیگیری گواهی های کارگاه های توانمندسازی اساتیدEDC
  • ثبت و پیگیری برنامه های آموزش مداوم
  • به روزرسانی سایت EDO  با ورود اطلاعات مربوط به گزارش عملکرد edo  ولیست کارگاهها و وبینارهای برگزارشده
  • پیگیری صدورابلاغ برای اعضای کمیته های EDO   درابتدای سال
  • پیگیری صدورگواهی همکاری اعضای کمیته های EDO درپایان سال
  • ورود اطلاعات مورد نیاز به لاگ بوک الکترونیک دانشجویان کارشناسی
  • نیازسنجی و پیگیری برگزاری کارگاه های توانمندسازی توسط EDO دانشکده
  • مشارکت در فعالیت های آموزش مجازی دانشکده
  • پیگیری فعالیت های مرتبط با هفته آموزش

 

سایر اعمال واحد توسعه به شرح زیر می باشد:

  • ایجاد دسترسی به آیین نامه و فرایند های مختلف آموزشی و پژوهش
  • آموزش برگزاری کلاس انلاین در اسکای روم و سما لایو
  • دستورالعمل ارایه درس و تکمیل جدول طرح دوره  
  • گزارشات (گزارش عملکرد سالانه و سه ماهه) 
  • گرامی داشت و برنامه ریزی هفته آموزش 
  • کمیته های دفتر توسعه اعم از (کمیته برنامه ریزی درسی، کمیته ارزشیابی، کمیته آموزش بالینی ،کمیته دانشجویی ،کمیته استعداد درخشان ،کمیته آرایش دروس ،کمیته ثبت نام جدیدالورود ها،کمیته اعتبار بخشی ،کمیته هسته مشاور،)

 

مسئول دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری دورود

نام ونام خانوادگی:خانم زهره نوراللهی

  1.   پست الکترونیکی: norollahi.z@lums.ac.ir 

  شماره تماس 066-43235571  :  داخلی 308

اعضا دفتر توسعه آموزش:

 

نام و نام خانوادگی

سمت

تصویر

اقای مصطفی نجاتی پور

ریاست دانشکده پرستاری

 

خانم فاطمه صفر بیرانوند

معاون آموزشی

 

خانم زهره نوراللهی

مسئول توسعه آموزش

 

خانم مریم دلفان

معاون پژوهشی

 

خانم رضوان کاویانی

کارشناس توسعه آموزش

 

 

 

اهداف

دفتر توسعه آموزش در راستای اهداف، وظایف و فعالیتهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه (EDC)، اهداف خود در را راستای توسعه برنامه ریزی درسی و آموزشی (Curriculum Development)، ارزشیابی(Evaluation)، پژوهش در آموزش(Research in Education)، توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کارکنان(Faculty & Staff Development)، استعدادهای درخشان (Talented Student)، آموزش پاسخگو (Accountable Education)، آموزش الکترونیک (E-Learning)، جشنواره های آموزشی مختلف کشوری (نظیر جشنواره شهید مطهری)، کمیته مشورتی دانشجویی و شبکه آموزش تبیین نموده است.

 فلسفه

دفتر توسعه دانشکده با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و ارتقاء سطح سلامت و با مشارکت فعالانه و اشاعه روحیه همکاری زمینه و بستر مناسب و مساعدی را برای رشد دانشجویان و اساتید فراهم می‌سازد.

 چشم‌انداز

دفتر توسعه آموزش دانشکده در راستای دورنمای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و با عنایت به ارزش‌ها و باورهای آموزشی و پژوهشی تمایل دارد دانشکده در جهت کسب جایگاهی برتر در حیطه‌های آموزشی در سطح ملی و منطقه ای گام برداشته و در سطح بین المللی در زمینه آموزش پرستاری مطرح باشد.

  رسالت

دفتر توسعه آموزش دانشکده ساختاری از مجموعه معاونت آموزشی دانشکده است که در راستای رسالت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ماموریت دارد تا در جهت ارتقاء کیفیت آموزش دانشکده اساتید را یاری نماید و به عنوان بازوی کمکی هدایت و هماهنگی فرایند آموزشی در دانشکده کمک موثری را بعمل آورد. بدین منظور ارتقای کیفی سطح توانمندی های آموزشی و ایجاد تعهد به یادگیری در بدنه علمی و آموزشی دانشکده پرستاری با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق حرفه ای و خلاق برای ارایه خدمات سلامت با کیفیت به آحاد جامعه متناسب با نیازهای حا ل و آینده سیستم سلامت از اهم رسالت های این دفتر می باشد.

 

 

سوالات متداول

دانشکده پرستاری دورود کجا واقع شده است؟

لرستان- دورود-بلوار امام علی (ع) - دانشکده پرستاری دورود

تلفن: 43235571-066

دانشکده پرستاری دورود ، در حال حاضر دارای چه رشته های تحصیلی می باشد؟

این دانشکده در حال حاضر دارای رشته های کارشناسی پیوسته پرستاری ، کاردانی و کارشناسی پیوسته فوریت های پزشکی و همچنین کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی می باشد.

offer
انتقادات
و
پیشنهادات